Usein kysyttyä

TYÖNHAKIJAT/Aihealueet

TYÖNANTAJAT JA YRITTÄJÄT/Aihealueet

YHTEISTYÖKUMPPANIT

Oma työnhaku ja Oma asiointi -verkkopalvelu

1. Miten ilmoittaudun työnhakijaksi?
2. Mistä voin tarkistaa omat asiakastietoni?
3. Mitä tietoja voin ilmoittaa verkkopalvelun kautta?
4. Minut on lomautettu. Mitä teen?
5. Mistä löydän minulle tehdyn TE-toimiston selvityspyynnön?
6. Mistä saan todistuksen työttömyydestä?
7. Olen muuttanut, päivittyykö osoitteeni automaattisesti TE-toimiston tietojärjestelmään?
8. Mikä merkitys on työllistymissuunnitelmalla?
9. Miten voin ilmoittaa suunnitelman toteuttamisesta?

1. Miten ilmoittaudun työnhakijaksi?

Aloitat työnhakusi helpoimmin ja nopeimmin verkossa:

  • Kirjaudu Oma asiointi -palveluun henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla tai sirullisella henkilökortilla.
    Oma asiointi
  • Vastaa verkkopalvelun kysymyksiin ja lähetä tiedot. Tämän jälkeen työnhakusi alkaa heti.
  • Saat vastaanottoilmoituksen, josta näet lähettämäsi tiedot ja työnhakusi voimassaolon. Samalla saat ohjeet, miten jatkat asiointiasi.

Jos sinulla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai sirullista henkilökorttia, voit aloittaa työnhaun vain, kun otat henkilökohtaisesti yhteyttä TE-toimistoon.

Oman TE-toimistosi yhteystiedot
Paikalliset TE-palvelut

Katso tarkemmat ohjeet sivulta
Toimi näin, kun haet työttömyysetuutta

2. Mistä voin tarkistaa omat asiakastietoni?

Voit tarkistaa ja päivittää asiakastietosi Oma asiointi –verkkopalvelussa.
Oma asiointi

3. Mitä tietoja voin ilmoittaa verkkopalvelun kautta?

Verkkopalvelumme kautta voit ilmoittaa seuraavista muutoksista, kun tiedät muutoksen tarkan päivämäärän:

  • aloitat työn
  • aloitat opiskelun
  • aloitat äitiysloman tai muun perhevapaan
  • aloitat yritystoiminnan
  • lähdet suorittamaan asevelvollisuutta tai siviilipalvelusta
  • lähdet työnhakuun toiseen EU- tai ETA-maahan tai Sveitsiin
  • jäät sairauslomalle
  • menet suorittamaan vapausrangaistusta

Oma asiointi

4. Minut on lomautettu. Mitä teen?

Katso tarkat ohjeet sivulta 
Jos sinut lomautetaan

5. Mistä löydän minulle tehdyn TE-toimiston selvityspyynnön?

TE-toimiston tekemään selvityspyyntöön voit antaa vastauksen Oma asiointi -verkkopalvelussa kohdassa "Työttömyysturva”..
Oma asiointi

6. Mistä saan todistuksen työttömyydestä?

Voit tulostaa Oma asiointi –verkkopalvelusta todistuksen työnhaun voimassaolosta. Todistuksessa näkyy milloin työnhakusi on alkanut ja mikä on työllisyystilanteesi tulostuspäivänä.

Oma asiointi

  • ”Muuta tai katsele omia työnhakutietoja” -painikkeen alta voit tulostaa työllistymissuunnitelman, jos se on laadittu.
  • Kohdasta "Omat työttömyysturvatiedot" voit tarvittaessa tulostaa työvoimapoliittisen lausunnon.

7. Olen muuttanut, päivittyykö osoitteeni automaattisesti TE-toimiston tietojärjestelmään?

Osoitetiedot eivät päivity automaattisesti TE-toimiston asiakastietojärjestelmään. Sinun pitää itse ilmoittaa muuttuneet osoite- tai muut yhteystietosi. Yhteystiedot voit päivittää Oma asiointi –verkkopalvelussa tai ilmoittamalla tiedot Työlinjalle tai TE-toimistoon.

Oma asiointi
Tyolinja_henkiloasiakkaat
Oman TE-toimistosi yhteystiedot
Paikalliset TE-palvelut

8. Mikä merkitys on työllistymissuunnitelmalla?

Kun ilmoittaudut työttömäksi työnhakijaksi, arvioimme tilannettasi antamiesi tietojen perusteella. Jos tilanteesi edellyttää TE-toimiston asiantuntijan henkilökohtaista palvelua, haastattelemme sinut kahden viikon kuluessa työnhakusi alkamisesta ja laadimme kanssasi suunnitelman työnhaun onnistumiseksi. Työttömyytesi jatkuessa suunnitelmasi tarkistetaan kolmen kuukauden välein.

Kanssasi laadittavaan suunnitelmaan kirjataan tämän hetkistä osaamistasi, työnhakutaitojasi, työn- ja koulutuksenhakuun vaikuttavia seikkoja sekä mahdollista ammatinvaihdon tai ammatillisen kuntoutuksen tarvetta. Lisäksi sovitaan työn- tai koulutuksenhaun tavoitteet mahdollisimman konkreettisesti. Sinun pitää toimia suunnitelmassa sovitulla tavalla, jotta et menetä oikeuttasi työttömyysetuuteen.

Kun työllistymistä edistävistä palveluista (työnhakuvalmennus ja uravalmennus, työ- tai koulutuskokeilu pl. rekrytointikokeilu, työvoimakoulutus, työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu, kuntouttava työtoiminta, kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukainen omaehtoinen opiskelu) sovitaan suunnitelmassasi, voi työttömyysetuuden maksaja maksaa korotettua etuutta palvelun ajalta.

9. Miten voin ilmoittaa suunnitelman toteuttamisesta?

Voit ilmoittaa työllistymis-, aktivointi- tai kotoutumissuunnitelman toteuttamisesta verkossa Oma asiointi -palvelun etusivulta löytyvän ”Avoimet asiat ja tehtävät” osion alta. Toteutumisesta pitää ilmoittaa merkittyyn määräaikaan mennessä.

  • Ilmoituksen voi tehdä Oma asiointi-palvelussa, jos suunnitelma on allekirjoitettu ja työnhaku on voimassa, tehtävien toteutumatietoa ei ole vielä merkitty, eikä suunnitelman tarkistuspäivä ole mennyt umpeen.
  • Voit ilmoittaa yhden tai useamman tehtävän toteuttamisesta kerrallaan. Lisätietoja-kenttään voit halutessasi ilmoittaa tehtävän toteuttamisesta tarkennettua lisätietoa.
  • Lähettämisen jälkeen et voi enää muuttaa jo antamaasi tietoa. Jos haluat korjata Oma asiointi -palvelun kautta lähettämääsi ilmoitusta, ota yhteyttä TE-toimistoon.
  • Lähetettyäsi ilmoituksen saat itsellesi vastaanottoilmoituksen. Voit halutessasi tulostaa lomakkeen PDF:n tulostustoiminnolla tai tallentaa sen tietokoneellesi.

Oma asiointi

Jos et voi käyttää sähköisiä palveluita, voit ilmoittaa työllistymissuunnitelman toteuttamisesta TE-toimistoon.

Työttömyysturva

1. Miten haen työttömyysetuutta
2. Olen tyytymätön TE-toimiston antamaan työvoimapoliittiseen lausuntoon, mitä voin tehdä? 
3. Mitä todistuksia minun pitää toimittaa TE-toimistoon?

1.Miten haen työttömyysetuutta?

Kun olet ilmoittautunut työnhakijaksi TE-toimistoon ja haet työttömyysetuutta, TE-toimisto tutkii etuuden saamisen työvoimapoliittiset edellytykset. TE-toimisto antaa työvoimapoliittisen lausunnon joko työttömyyskassalle, jos olet kassan jäsen tai Kelalle, jos et kuulu mihinkään työttömyyskassaan. 

Työttömyysetuuden maksaja eli työttömyyskassa tai Kela tutkii muut etuuden saamisen edellytykset.

Työttömyysetuutta maksetaan hakemuksen perusteella. 

Lue lisää työttömyysetuuden hakemisesta: 
Työttömyysturvan hakeminen
Kela
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö

2. Olen tyytymätön TE-toimiston antamaan työvoimapoliittiseen lausuntoon, mitä voin tehdä?

TE-toimiston antamasta työvoimapoliittisesta lausunnosta ei voi valittaa. Sen sijaan haettuasi työttömyysetuutta Kelalta tai työttömyyskassasta, voit tehdä valituksen maksajan päätöksen saatuasi. Ohjeet valitusmenettelyyn saat maksajan päätöksen yhteydessä. 

Lue lisää:
Oletko tyytymätön työvoimapoliittiseen lausuntoon?

Jos haluat keskustella saamastasi työvoimapoliittisesta lausunnosta, voit soittaa puhelinpalveluumme.

Työttömyysturvaneuvonnan puhelinpalvelu 
Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu 

3. Mitä todistuksia minun pitää toimittaa TE-toimistoon?

TE-toimistoon ei tarvitse toimittaa asiakirjoja automaattisesti. TE-toimisto pyytää todistuksia nähtäväksi tarvittaessa. Asiakirjoja ovat mm. lomautustodistus, tutkintotodistus, työtodistus, työsopimus, lääkärintodistus.

Mikäli asiakirjoja tarvitaan, TE-toimiston asiantuntija pyytää niitä  erikseen kirjeitse, puhelimitse, sähköpostilla tai tekstiviestillä. 

Asiointi TE-toimiston kanssa

1. Miten saan ajanvarauksen TE-toimistoon?
2. TE-toimiston piti ottaa yhteyttä eiliseen mennessä, mutta puhelua ei ole tullut

1. Miten saan ajanvarauksen TE-toimistoon?

Kaikessa asioinnissa ei tarvita ajanvarausta TE-toimistoon. Verkossa Oma asiointi-palvelussa voit mm. muuttaa työnhakutietojasi sekä tarkistaa työnhaun voimassaolon ja työttömyysturvalausuntosi.

Jos tarvitset ajanvarauksen TE-toimistoon, sovi asiasta aina suoraan TE-toimiston kanssa puhelimitse tai asioimalla. Myös ajanvarauksen muutokset tehdään suoraan TE-toimistoon. 

Katso TE-toimistojen yhteystiedot ja asiointiohjeet sivuilta
Paikalliset TE-palvelut

2. TE-toimiston piti ottaa yhteyttä eiliseen mennessä, mutta puhelua ei ole tullut

Työnhakusi on voimassa toistaiseksi, jos Oma asiointi -verkkopalvelun asiakastiedoissasi näkyy ”Työnhakusi on voimassa. TE- toimisto ottaa sinuun yhteyttä pp.kk.vvvv mennessä”. Se tarkoittaa, että työnhakusi ei katkea, vaikka TE- toimistosta ei vielä ole sinuun yhteydessä oltukaan. TE-toimisto ottaa Sinuun yhteyttä mahdollisimman pian

On tärkeää, että pidät  yhteystietosi ajan tasalla TE- toimiston mahdollisia yhteydenottoja varten (esim. aikavaraukset, työtarjoukset).

Tukea työllistymiseen

1. Mitä ovat palkkatuki, Duuni-kortti ja Sanssi-kortti?

TE-toimisto voi myöntää työnantajalle palkkatukea työttömän henkilön palkkauskustannuksiin, jos työnhakija ei työllisty avoimille työmarkkinoille tai jos hän ei pääse koulutukseen. TE-toimisto harkitsee tapauskohtaisesti, milloin työnhakijan työhön pääsyä voidaan tukea myöntämällä palkkatukea.

Duuni-kortti: Jos olet yli 30-vuotias työtön ja olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon, voit saada tietyin ehdoin TE-toimistostasi Duuni-kortin.

Duuni-kortilla pystyt osoittamaan työnantajalle, että työnantaja voi sinut työllistäessään saada tukea palkkakustannuksiin ja sinulle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Duuni-kortti
Työnantajalle: Miten palkata työntekijä, jolla on Duuni-kortti

Sanssi-kortti: Jos olet alle 30-vuotias ammatillisen koulutuksen suorittanut ja olet ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi TE-toimistoon, voit saada TE-toimistostasi Sanssi-kortin. Myös peruskoulun tai lukion suorittaneena nuorena sinun on mahdollista saada Sanssi-kortti, jos TE-toimistossa katsotaan se tarkoituksenmukaiseksi. 

Sanssi-kortilla pystyt osoittamaan työnantajalle, että työnantaja voi sinut työllistäessään saada tukea palkkakustannuksiin ja sinulle maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Sanssi-kortti
Työnantajalle: Miten palkata nuori, jolla on Sanssi-kortti

Avoimet työpaikat -palvelu

1. Miten löydän oman alani työpaikkoja?

TE-palveluissa on käytössä kansainvälinen ammattiluokitus ISCO (International Standard Classification of Occupations). 

Verkko- ja asiointipalveluissa näkyvät vain ISCO-luokituksen mukaiset ammattialat. TE-palvelujen ammattinimikkeet on ryhmitelty tämän luokituksen mukaan.

ISCO-ammattiluokitukseen voi tutustua tarkemmin Tilastokeskuksen sivuilla
Tilastokeskus, ammattiluokitus
Voit hakea TE-palveluissa käytettäviä ammattinimikkeitä
Ammattinetti, ammattiluokitus  

Avoimet työpaikat

Työpaikkavahti

1. Mitä tarkoittaa työpaikkavahdin viestiä avatessa "Työpaikka ei ole tiedotuksessa"?
2. Miksi työpaikkavahti toimittaa samoja ilmoituksia uudelleen?
3. Miksi työpaikkailmoituksia ei tule sähköpostiin?

1. Mitä tarkoittaa työpaikkavahdin viestiä avatessa "Työpaikka ei ole tiedotuksessa"?

Sähköpostiviestin saapumisen jälkeen työpaikka on saattanut jo täyttyä tai se on muusta syystä poistettu avoimista työpaikoista. Kun linkin painamisen jälkeen saat ilmoituksen "Työpaikkailmoitus ei enää ole tiedotuksessa", eivät paikan kuvaustiedot ole enää luettavissa.

2. Miksi työpaikkavahti toimittaa samoja ilmoituksia uudelleen?

Työpaikkavahtisi hallintapalvelun kautta voit tarkistaa tekemäsi tilauksen. On mahdollista, että olet valinnut toimitettavaksi kaikki ilmoitukset. Mikäli haluat vain uusimmat ilmoitukset, rajaa hallintapalvelussa 24 h tai 3, 7 tai 14 päivää uudemmat ilmoitukset.

Sama ilmoitus voi tulla useaan kertaan myös siksi, että ilmoitukseen tehdään muutoksia, jonka jälkeen työpaikkavahti lähettää ilmoituksen uutena työpaikkailmoituksena sähköpostiisi.

3. Miksi työpaikkailmoituksia ei tule sähköpostiin?

Ennen tilauksen voimaantuloa on sähköpostiisi lähetetty aktivointilinkki. Sen kautta vahvistat tekemäsi tilauksen, jonka jälkeen tilauksesi on voimassa. Jos et saa aktivointilinkkiä sähköpostiisi, tarkista, onko se mahdollisesti ohjautunut roskapostiin.

CV-netti -palvelu

1. En saa CV-netissä liitettyä CV:tä esittelyyni, missä vika?
2
. CV-netti herjaa erikoismerkeistä / merkkimäärän ylittymisestä, miksi tallentaminen ei onnistu?

1. En saa CV-netissä liitettyä CV:tä esittelyyni, missä vika?

Kun olet kerran tallentanut esittelysi liitteeksi CV:n, palaa takaisin esittelyysi yläreunan "paluu esittelyyn"-painikkeella. Jos tiedostonimikenttä on tyhjä, tallenna-painikkeen painaminen antaa virheilmoituksen. Mikäli "esikatsele ladattu PDF"-painike on aktiivinen, on CV jo ladattu. Mikäli voit esikatsella tiedostoa, on sen liittäminen onnistunut.

Jos saat virheilmoituksen silloin, kun tiedosto on valittu selaa-painikkeen takaa, voi kyse olla käyttämästäsi selaimesta. Tämä virheilmoitus esiintyy satunnaisesti Firefox-selaimen käyttäjillä, vaikka tiedosto olisi sekä oikean muotoinen että sallitun kokoinen. Tällaisessa tilanteessa kannattaa kokeilla toista selainta tiedoston lataamiseen, esimerkiksi Internet Explorerilla lataus yleensä onnistuu ongelmitta.

Joissain tapauksissa liitettävän tiedoston nimessä oleva tyhjä välilyönti tai alaviiva (tai muu erikoismerkki) aiheuttaa sen, ettei tiedostoa saa ladattua palveluun.

CV-netti

2. CV-netti herjaa erikoismerkeistä  / merkkimäärän ylittymisestä, miksi tallentaminen ei onnistu?

Yksi syy ongelmaan on, että esittelyteksti on kirjoitettu tekstinkäsittelyohjelmassa ja kopioitu CV-nettiin. Kopioinnissa tulee mukana muotoilumerkkejä, jotka palvelu lukee erikoismerkeiksi. Ongelman selvittämiseksi kopioi teksti esimerkiksi Muistioon (notepad), joka ei käytä muotoilumerkkejä, ja tallenna tekstimuotoisena. Tämän jälkeen tekstin siirtäminen esittelyyn yleensä onnistuu.

Mikäli merkkimäärä ylittyy, tulee tekstiä selkeästi lyhentää alle 2000 merkin ja tehdä välitallennus. Tallennuksen jälkeen merkkimäärää voi kasvattaa lähelle 2000 merkkiä.

CV-netti

Koulutus ja ammatinvalinta

1. Kuka voi osallistua työvoimakoulutukseen ja mitä tukea siltä ajalta voi saada?
2.
Voinko saada työttömyysetuutta, jos opiskelen?
3. Mitä tarkoittaa omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella?
4. Mistä saa apua ammatinvalintaan?

1. Kuka voi osallistua työvoimakoulutukseen ja mitä tukea siltä ajalta voi saada?

Työvoimakoulutus on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille työnhakijoille tai työttömyyden uhkaamille 20 vuotta täyttäneille henkilöille. Tietyin edellytyksin myös muut, kuten työssä olevat ja työvoiman ulkopuolella olevat, voivat osallistua koulutukseen. Opiskelijavalintaan vaikuttavat hakijan koulutustarve ja soveltuvuus koulutukseen.

Työvoimakoulutuksen ajalta työnhakijalle maksetaan sitä työttömyysetuutta, johon hänellä on oikeus työttömänä ollessaan, sekä lisäksi kulukorvausta. Edellytyksenä on, että hakijan työnhaku on voimassa.

Koulutusajalta voi saada korotettua työttömyysetuutta, jos osallistumisesta työllistymistä edistävään palveluun sovitaan työllistymissuunnitelmassa TE-toimiston kanssa. Lisätietoja saat työttömyysetuuden maksajalta, puhelinpalvelustamme tai TE-toimistostasi.

Haettavana oleva työvoimakoulutus
Henkilöasiakkaan puhelinpalvelu
TE-toimistot
Kela
Työttömyyskassojen yhteisjärjestö

2. Voinko saada työttömyysetuutta, jos opiskelen?

Opintojen vaikutuksesta työttömyysetuuden saamiseen voit lukea verkkosivuiltamme:
Opinnot ja työttömyysetuus

3. Mitä tarkoittaa omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella?

Omaehtoisia, päätoimisia opintoja voi tietyin edellytyksin opiskella enintään 24 kuukauden ajan opintokokonaisuutta kohden menettämättä työttömyysetuutta. Perusopetuksen suorittamista voidaan kuitenkin tukea enintään 48 kuukauden ajan. Opiskelun tukemisesta on lähtökohtaisesti sovittava etukäteen TE-toimiston kanssa.

Työn aikana aloitettujen tai vähintään vuoden keskeytyneinä olleiden opintojen tukemisesta voidaan sopia opintojen aloittamisen jälkeenkin. Samoin opintojen tukemisesta voidaan sopia, jos opinnot on aloitettu työnantajan maksaman taloudellisen etuuden jaksottamisen aikana tai jos samoja opintoja on opiskeltu työvoimakoulutuksena. Työttömyysturvan maksulle säädettyjen edellytysten tulee myös täyttyä. Subjektiivista oikeutta omaehtoisiin työttömyysetuudella tuettuihin opintoihin ei ole.

Yleisesti ainakin seuraavien asioiden tulee täyttyä:

  • Työnhaun tulee olla voimassa
  • Opiskelijan tulee olla vähintään 25-vuotias opiskelun tukemisen alkaessa.
  • TE-toimisto on todennut koulutustarpeen ja arvioinut, että opiskelu parantaa ammattitaitoa ja sijoittumista työmarkkinoille.
  • Opiskelun tulee olla päätoimista. Päätoimisia ovat opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa.

Jos opintoja ei voida tukea työttömyysetuudella, voi silti olla mahdollista opiskella työttömyysetuutta menettämättä sivutoimisesti.

Omaehtoinen opiskelu
TE-toimistot

4. Mistä saa apua ammatinvalintaan?

Ammatinvalinta- ja uraohjausta saa sekä kasvotusten että puhelimella. Kasvotusten tapahtuvaan palveluun varataan aika paikallisesta TE-toimistosta, joko puhelimitse tai asioimalla henkilökohtaisesti.

Puhelimitse tapahtuvaan ohjaukseen voi varata ajan sähköpostilla osoitteessa tyolinja.uraohjaus@te-toimisto.fi tai soittamalla Koulutusneuvontaan.

Lisätietoja
Ammattia tai koulutusta valitsemassa?
TE-toimistot

Koulutusneuvonta neuvoo opiskeluun, opintojen rahoitukseen ja eri ammatteihin ja niihin johtaviin koulutuksiin liittyvissä asioissa.
Uraohjauksesta saa apua ammatinvalinta-asioissa ilman ajanvarausta. 

Matka- ja muuttokustannusten korvaus

1. Mistä saan tietoa matka- ja muuttokustannusten korvauksista?

Katso tiedot sivulta
Matka- ja yöpymiskustannukset ja liikkuvuusavustus

Työssäkäyntialue

1. Miten kaukaa työtä pitää hakea?

Aikaisemmin työnhakijalla oli velvollisuus ottaa vastaan työtä työssäkäyntialueen sisällä. Nykyisin tarkastellaan päivittäisiin työmatkoihin keskimääri kuluvaa aikaa, kun TE-palveluissa arvioidaan esimerkiksi työnhakijan velvollisuutta ottaa vastaan tarjottua työtä.

Osa-aikatyössä tämä on keskimäärin 2 tuntia ja kokoaikatyössä keskimäärin 3 tuntia asuinpaikasta. Aikaa tarkasteltaessa otetaan huomioon joukkoliikenne, polkupyörän tai oman auton käyttö sekä mahdollisuus kävellä työmatka. Oman auton hankkimista ei edellytetä.

Yleensä henkilön tosiasiallisena asuinpaikkana pidetään hänen työ- ja elinkeinotoimiston asiakastietojärjestelmään merkittyä osoitettaan. Poste restante -osoitteen ilmoittaneiden työnhakijoiden työssäkäyntialue määräytyy sen TE-toimiston toimipisteen osoitteen perusteella, jossa henkilö on asiakkaana.

Työnantajat ja yrittäjät/Aihealueet

Työpaikkailmoitus

1. Miten voin ilmoittaa avoimen työpaikan?
2. Työpaikkailmoituksessani on virheitä. Miten saan ne korjatuiksi?
3. Löysin jo työntekijän avoimeksi jättämääni työpaikkaan. Miten ilmoitus poistetaan internetistä?

1. Miten voin ilmoittaa avoimen työpaikan?

TE-toimistoon kannattaa ilmoittaa avoin työpaikka verkossa.

llmoita avoin työpaikka verkossa Yrityksen ja työnantajan oma asiointi -palvelussa. Siihen on koottu kaikki yrityksille ja työnantajille suunnatut TE-palvelut, jotka voi hoitaa verkossa. Asiointi hoituu kertakirjautumisella.

Pääset ilmoittamaan avoimen työpaikan klikkaamalla Oma asiointi -painiketta.

Toistaiseksi palveluun pääsee myös TE-palvelujen sopimustyönantajan käyttäjätunnuksilla. Verkkopalvelutunnukset saat omalta TE-toimistoltasi. Näillä tunnuksilla käytössäsi ovat Oma asioinnin -peruspalvelut, mutta eivät aivan kaikki verkkoasiointimahdollisuudet.

Paikkailmoituksen voi jättää myös puhelimitse paikalliseen TE-palveluun tai avoimella verkkolomakkeella.

Lisätietoja
Ilmoita avoin tyopaikka
TE-toimistot

2. Työpaikkailmoituksessani on virheitä. Miten saan ne korjatuiksi?

Ilmoita avoimesta työpaikasta tai siihen liittyvistä muutoksista

  • verkossa verkkopalvelutunnuksilla: valitse sopimusasiakkaan rekisteröinti ja sisäänkirjaus
  • verkossa avoimella verkkolomakkeella: valitse työpaikkailmoitus ilman verkkoasiointisopimusta
  • soittamalla paikalliseen TE-toimistoon.

Lisätietoja työpaikkailmoituksen muokkaamisesta
TE-toimistot

3. Löysin jo työntekijän avoimeksi jättämääni työpaikkaan. Miten ilmoitus poistetaan internetistä?

Ota yhteyttä ilmoituksen kirjanneeseen työ- ja elinkeinotoimistoon. Jos yrityksellä on sopimusasiakkaan verkkotunnukset on ilmoituksen muuttaminen mahdollista myös verkkoasiointipalvelussa.
Lisätietoja työpaikkailmoituksen poistamisesta

Palkan määräytyminen

1. Paljonko maksan palkkaa?

Vähimmäispalkka perustuu työehtosopimuksiin. Työnantaja, joka kuuluu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajaliittoon, noudattaa liittonsa alalle tekemää työehtosopimusta. Työnantaja, joka ei kuulu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajaliittoon, noudattaa alan yleissitovaa työehtosopimusta.

Työnantaja ei saa sopia työntekijälle huonompia etuja kuin yleissitova työehtosopimus määrää. Tarkempia tietoja yleissitovista työehtosopimuksista saa omasta työnantaja- tai työntekijäliitosta tai työsuojeluhallinnosta.

Jos työnantaja ei kuulu työehtosopimuksen tehneeseen työnantajain yhdistykseen, eikä alalla ole häntä velvoittavaa yleissitovaa työehtosopimusta, työnantajan on maksettava työstä tavanomaisena ja kohtuullisena pidettävää palkkaa.

Jos alalla on jokin muu kuin yleissitova työehtosopimus, tavanomaisena ja kohtuullisena voidaan pitää siinä työstä määrättyä palkkaa. Jos alalla ei ole lainkaan työehtosopimuksia, tavanomainen ja kohtuullinen palkka voi perustua esimerkiksi alan järjestöjen palkkasuosituksiin. Ellei näitäkään ole, suositellaan, että kokoaikatyöstä maksettaisiin ainakin niin paljon, että työttömyysturvalain työssäoloehdon mukainen päivärahaoikeus täyttyy. Palkan tulee tämän mukaan olla vähintään 1134 euroa kuukaudessa (v. 2013).

Katso lisätietoja palkanmaksusta
Työsuojeluhallinnon verkkosivuilta

Tukea työllistämiseen

1. Mistä voisin saada tukea työntekijän palkkakustannuksiin?

Palkkatuki
Työnantajalla on mahdollisuus hakea TE-toimiston myöntämää palkkatukea työttömän työnhakijan palkkakustannuksiin.

Harkinnanvaraisen tuen tarkoituksena on edistää työttömän työnhakijan työllistymistä ja parantaa hänen ammattitaitoaan sekä osaamistaan. Näin ollen palkkatuen myöntäminen perustuu työntekijän tarpeisiin saada työnantajalta normaalia suurempaa työnohjausta ja perehtymistä työtehtäviinsä.

Mikäli työnhakijalla on valmiiksi TE-toimistosta saatu Sanssi- tai Duuni-kortti, on se osoitus siitä, että henkilölle voidaan myöntää palkkatukea. Työnantajan edellytykset tuen saamiselle tutkitaan vielä erikseen.

Työnantaja hakee palkkatukea siltä työ- ja elinkeinotoimistolta, jonka toimialueella työpaikka sijaitsee tai jossa työnhakija on työttömänä työnhakijana. Muista, että työsuhdetta ei saa aloittaa ennen kuin päätös palkkatuesta on annettu!
Lue lisää palkkatuesta

Yritystoiminnan aloittaminen

1. Voinko saada starttirahaa?
2. Mistä lähtisin liikkeelle, kun mietin oman yrityksen perustamista?

1. Voinko saada starttirahaa?

Starttirahaa voidaan myöntää päätoimisesti yrittäjäksi ryhtyvälle henkilölle.

Starttirahaa ei siis voida maksaa, mikäli yrittäjäksi ryhtyvän toimeentulo on muulla tavoin turvattu esimerkiksi palkkatuloilla. Starttiraha on henkilökohtaista ja veronalaista toimeentulotukea ja sitä voidaan myöntää useammalle saman yrityksen yhtiömiehelle.

Tietyin edellytyksin starttirahaa voidaan soveltaa myös yritystoiminnan jatkajalle sukupolven- ja omistajanvaihdostilanteissa. Starttiraha on harkinnanvarainen tuki ja päätökset tehdään mm. liiketoimintasuunnitelman ja usein seudullisten yrityspalvelujen starttirahalausunnon perusteella.

Hakemus tulee jättää ajoissa ja päätös on saatava ennen toiminnan aloittamista. Suositus on, että hakemus jätetään sähköisenä, jolloin asian saa kätevästi vireille. Muista aina olla yhteydessä omaan TE-toimistoon ennen starttirahan hakemista!

Lue lisää starttirahasta
TE-toimistot

2. Mistä lähtisin liikkeelle kun mietin oman yrityksen perustamista?

Yritys-Suomi -verkkosivuilla saat runsaasti tietoa oman yrityksen perustamiseen liittyvistä asioista.

Yritys-Suomen sivuilla voit tutustua yrityksen perustamisoppaisiin ja käyttää apuna aloittavan yrittäjän muistilistaa. Voit luoda perustettavalle  yrityksellesi sähköisen työtilan Oma Yritys-Suomen avulla ja yrityksesi profilointitietojen kautta järjestelmä nostaa esille juuri sinulle soveltuvia tai sinua kiinnostavia palveluja!

Oma Yritys-Suomen työtilassa voit tehdä yrittäjätestin ja laatia liiketoimintasuunnitelman. Verkkosivujen kautta löydät myös nopeasti sinua lähellä olevan yritysneuvojan, jolle voit varata ajan  henkilökohtaiseen tapaamiseen. Halutessasi puhelinneuvontaa, voit soittaa Yritys-Suomi-puhelinpalveluun, joka auttaa sinut alkuun ja neuvoo tyypillisimmissä yritystoimintaan liittyvissä kysymyksissä.

Puhelinpalvelusta sinut ohjataan tarvittaessa jatkokeskusteluun muihin julkisiin yrityspalveluihin, mm. lähimmän seudullisen yritysneuvojan luokse.

Kaikki tämä yhden klikkauksen takana
www.yrityssuomi.fi

Yhteistyökumppanit

1. Mikä on työllisyyspolittinen avustus ja miten sitä haetaan?

Työllisyyspoliittinen avustus on rahoitusmuoto, jolla TE-toimisto voi hankkia hankemuodossa tuotettuja palveluja asiakkailleen. 

Hankkeiden sisältö voi vaihdella, mutta lähtökohtana on työttömien työnhakijoiden työllistymisen edistäminen. TE-toimisto voi myöntää avustusta yhdistykselle, säätiölle, kunnalle tai kuntayhtymälle.

Työllisyyspoliittinen avustus on harkinnanvaraista TE-toimisto voi linjata, minkälaiseen toimintaan tai minkä kohderyhmän tarpeisiin avustusta kulloinkin myönnetään. Mahdollisuus käynnistää uusia hankehakuja on yhteydessä alueen määrärahatilanteeseen. 

TE-toimistot ilmoittavat hakuajoista omilla nettisivuillaan.

Katso lisätietoja sivulta 
Työllisyyspoliittinen avustus